Nak Biakkannya???

Quail - The several genera of mid-sized birds in the pheasant family Phasianidae, or in the family Odontophoridae. Discuss about them here.
Lovebird21
Talking Birds
Posts: 239
Joined: Wed Aug 05, 2009 2:08 am
Location: Ipoh,Perak

Nak Biakkannya???

Postby Lovebird21 » Sat Aug 22, 2009 4:49 pm

Hai kkwn,,,teman ada bela dua pasang puyuh mini ni,,mcmner nak bg cepat membiak ye,,,dulu dah pernah dapat anak,,tapi lepas pd tu,,si betina tu culas nak bertelur lagi,,pernah btelur balik lepas abis pantang tu,,tapi x nak mengeram,,,mcner nak atasi masalah ini ye kkwn,,kalu ada yg boleh bg petua,,tolong ye kekwn!!!

User avatar
zahari
Moderator
Moderator
Posts: 1449
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:39 pm
Location: Sik, Kedah/Shah Alam,Sel.
Contact:

Re: Nak Biakkannya???

Postby zahari » Sun Aug 23, 2009 2:23 am

Lovebird21 wrote:Hai kkwn,,,teman ada bela dua pasang puyuh mini ni,,mcmner nak bg cepat membiak ye,,,dulu dah pernah dapat anak,,tapi lepas pd tu,,si betina tu culas nak bertelur lagi,,pernah btelur balik lepas abis pantang tu,,tapi x nak mengeram,,,mcner nak atasi masalah ini ye kkwn,,kalu ada yg boleh bg petua,,tolong ye kekwn!!!


Puyuh mini ni mmg susah nak mengeram kalau xkena tempatnya...tambah lg kalau yang liar, kalau captive breed agak senang la. Kena tempat yang tersembunyi sikit, kalau aviary atas tanah tanam banyak pokok n rumput bg nampak mcm natural habitat dia Insyaallah blh menjadi.
ImageImage

greenfrog
Wise Owl
Posts: 482
Joined: Mon Oct 13, 2008 8:48 am
Location: ofis
Location: pj-shah alam-kangar-endau mersing-bandar bukit raja
Contact:

Re: Nak Biakkannya???

Postby greenfrog » Mon Aug 24, 2009 12:18 am

Lovebird21 wrote:Hai kkwn,,,teman ada bela dua pasang puyuh mini ni,,mcmner nak bg cepat membiak ye,,,dulu dah pernah dapat anak,,tapi lepas pd tu,,si betina tu culas nak bertelur lagi,,pernah btelur balik lepas abis pantang tu,,tapi x nak mengeram,,,mcner nak atasi masalah ini ye kkwn,,kalu ada yg boleh bg petua,,tolong ye kekwn!!!


bro kene pakai incubator...
puyuh aku pun btelur je lebih lepas tue x nak mengeram..
sapa ader incubator mini?huhuhu

User avatar
zahari
Moderator
Moderator
Posts: 1449
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:39 pm
Location: Sik, Kedah/Shah Alam,Sel.
Contact:

Re: Nak Biakkannya???

Postby zahari » Mon Aug 24, 2009 1:41 am

greenfrog wrote:
Lovebird21 wrote:Hai kkwn,,,teman ada bela dua pasang puyuh mini ni,,mcmner nak bg cepat membiak ye,,,dulu dah pernah dapat anak,,tapi lepas pd tu,,si betina tu culas nak bertelur lagi,,pernah btelur balik lepas abis pantang tu,,tapi x nak mengeram,,,mcner nak atasi masalah ini ye kkwn,,kalu ada yg boleh bg petua,,tolong ye kekwn!!!


bro kene pakai incubator...
puyuh aku pun btelur je lebih lepas tue x nak mengeram..
sapa ader incubator mini?huhuhu



Buat je sndri bro, xpun hang beli ja dr saudara nizam...

Basic dia senang je, suhu mau tetap, kelembapan dan seterusnya telur mau dipusingkan...Insyaallah kalau telur disenyewakan, menetas la nanti.
ImageImage

greenfrog
Wise Owl
Posts: 482
Joined: Mon Oct 13, 2008 8:48 am
Location: ofis
Location: pj-shah alam-kangar-endau mersing-bandar bukit raja
Contact:

Re: Nak Biakkannya???

Postby greenfrog » Mon Aug 24, 2009 3:12 am

zahari wrote:
greenfrog wrote:
Lovebird21 wrote:Hai kkwn,,,teman ada bela dua pasang puyuh mini ni,,mcmner nak bg cepat membiak ye,,,dulu dah pernah dapat anak,,tapi lepas pd tu,,si betina tu culas nak bertelur lagi,,pernah btelur balik lepas abis pantang tu,,tapi x nak mengeram,,,mcner nak atasi masalah ini ye kkwn,,kalu ada yg boleh bg petua,,tolong ye kekwn!!!


bro kene pakai incubator...
puyuh aku pun btelur je lebih lepas tue x nak mengeram..
sapa ader incubator mini?huhuhu



Buat je sndri bro, xpun hang beli ja dr saudara nizam...

Basic dia senang je, suhu mau tetap, kelembapan dan seterusnya telur mau dipusingkan...Insyaallah kalau telur disenyewakan, menetas la nanti.

tue la bro nak gie cari termostat yg letih tue nak kene gie jln pasar..lama dah x gie sana.lepas abis blajor dah x jejak dah jln pasar.

User avatar
zahari
Moderator
Moderator
Posts: 1449
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:39 pm
Location: Sik, Kedah/Shah Alam,Sel.
Contact:

Re: Nak Biakkannya???

Postby zahari » Mon Aug 24, 2009 5:38 am

Apa susahnya, hang PM ja saudara nizam....dia ada benda tu..Incubator pun dia ada juai..
ImageImage


Return to “Quail”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest