kesihatan pikat

Malay version of Dove section
paku karat
Hatchling
Posts: 19
Joined: Fri Jun 18, 2010 9:50 am
Location: telok intan,perak

Re: kesihatan pikat

Postby paku karat » Sun Aug 01, 2010 9:34 am

KEDAHmaju wrote:abg mie,
dari apa yg a.mie bgtau, saya rasanya sbb sambau dan jemur panas!

:!: sambau madu mas10
sambau nih memang bagus sbb dia dah campur telur dan madu sekali.. cuma, bagi diri saya yg masih baru dlm dunia tekukur nih, saya cuma berikan sambau tersebut jika musim hujan sbb ia akan memanaskan badan burung serta menambah tenaga kepada burung.. lagi pulak, sambau madu tuh kalau diberikan secara banyak akan memanaskan badan burung, dikuatiri terlebih panas maka akan parau suara burung tersebut! macam kita jugak la, kalau musim kemarau makan durian banyak2, mau naik deman n parau suara jugak kan..? mcmtuh la jugak burung.. lagi satu, kita takut madu tuh melekat kat kerongkong dia kalau bnyak.. ini pendapat saya la..

:idea: Rawatan KM
kalau boleh, cuba a.mie berikan pulak pulut hitam + sambau puteh @ padi burung.. sbb, pulut hitam akan menyejukkan burung serta menguatkan burung.. cuba tengok otai2 lama, burung depa mesti ada jamu pulut hitam sikit..
kemudian, kalau ada bajet lebih, bagi la sambau hijau sikit utk mencuci serta menguatkan usus burung2..

:!: jemur @ mandi matahari
pd pendapat otai2 dan pengalaman saya, majoriti burung suka mandi matahari! cuma, time dia berubah2 mengikut saiz burung dan suhu pada hari tersebut.. cuba kita perhatikan, merbah kapuq paling awai mandi matahari.. sbb dia nak panaskan badan dia sambil mencuci bulu.. tp, dia la paling pendek jangka mandi panas.. sbb badan dia kan kecik, kejap jer dia dah rasa cukup! berlainan pulak dengan kukuq.. bagi saya, waktu yg best jemur kukuq ialah dari 7.30pg - 11.30pagi atau 12 tengahri.. tp, kita kena tengok jugak kelaku dia.. kalau dah mulut ternganga n tengok pun dah terkelok-kelok, baik la kita ambil dia dari jemuran.. itulah serba sedikit dari saya..
kalau jemur petang2 pun xpa, tp selepas pukui 5petang sbb panas terik sangat kan bang..? :mrgreen:

:idea: mandi matahari vs mandi embun
pernah satu ketika dahulu, BB saya suara dia jadi parau.. menguku pun mcm xlepas ja.. saya pun, minta la pendapat sifo.. dia kata, cuba bagi mandi embun tengok..
malam tuh saya try, alhamdulillah.. keesokkan hari suara dia dah seperti sedia kala..
kalau agak nak best, petang sebelum mandi embun suap kacang hijau 7-11biji yg telah kembang tanpa direbus, bagi mandi sampai lencun.. malam tuh, mandikan ia dengan embun, maksud kata mandi embun nih, jemur bagi kena embun.. jgn dok pi cari ayaq n sapu kat badan burung tuh, jenuh penat la kita.. (melawak ja a.mie oii)
pagi esok, jemur burung tuh dari awai pagi sampai ke pukui 10pg saja.. sbb, kita nak bagi dia sejuk n kemaskan bulu dia.. bukan nak bagi kental badan, kalau nak kental kena jemuq lama sikit..


sambo madu emas 10 ni mana nk dapat.ye kat kedai burung tapi kat teluk intan ni kedai burung terhad.ada pun lebih kepada kedai ikan sebenarnye..

User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Re: kesihatan pikat

Postby KEDAHmaju » Mon Aug 02, 2010 12:49 am

kalau kat teluk intan xpasti la pulak bro.. :wink: :roll:

paku karat wrote:sambo madu emas 10 ni mana nk dapat.ye kat kedai burung tapi kat teluk intan ni kedai burung terhad.ada pun lebih kepada kedai ikan sebenarnye..

paku karat
Hatchling
Posts: 19
Joined: Fri Jun 18, 2010 9:50 am
Location: telok intan,perak

Re: kesihatan pikat

Postby paku karat » Mon Aug 02, 2010 9:50 am

KEDAHmaju wrote:kalau kat teluk intan xpasti la pulak bro.. :wink: :roll:

paku karat wrote:sambo madu emas 10 ni mana nk dapat.ye kat kedai burung tapi kat teluk intan ni kedai burung terhad.ada pun lebih kepada kedai ikan sebenarnye..



rasanya da jumpa dah bro KM.satu kampit rm2.80..hehehe..kat blkg kampit tu ad gambo pakcik pakai kepiah,gambo jebak dan burung atas sangko layang..btul x?

User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Re: kesihatan pikat

Postby KEDAHmaju » Tue Aug 03, 2010 12:26 am

kalau kat sini, setakat yg saya beli 1,2tahun lepas xda la plak pix orang.. cuma dia tulis MAS10 jer kat packet tuh.. :wink:

paku karat
Hatchling
Posts: 19
Joined: Fri Jun 18, 2010 9:50 am
Location: telok intan,perak

Re: kesihatan pikat

Postby paku karat » Tue Aug 03, 2010 9:35 am

KEDAHmaju wrote:kalau kat sini, setakat yg saya beli 1,2tahun lepas xda la plak pix orang.. cuma dia tulis MAS10 jer kat packet tuh.. :wink:


owhhh...KM pnya die ad tulih campor madu eh?saya pnya xdak la plak..tp ad tambahan pulut hitam...

paku karat
Hatchling
Posts: 19
Joined: Fri Jun 18, 2010 9:50 am
Location: telok intan,perak

Re: kesihatan pikat

Postby paku karat » Tue Aug 03, 2010 9:54 am

paku karat wrote:
KEDAHmaju wrote:kalau kat sini, setakat yg saya beli 1,2tahun lepas xda la plak pix orang.. cuma dia tulis MAS10 jer kat packet tuh.. :wink:


owhhh...KM pnya die ad tulih campor madu eh?saya pnya xdak la plak..tp ad tambahan pulut hitam...

jap..semalam ada tragedi menyayat hati..burung saya yg baru naik sangkar xsampai 1bulan da kene kokak dek kucen..bawah kepak darah seket.nasib baik dia mau makan minum lagi..saya buh minyak gamat je.ada petua2 lain x pasal luka die ni..bapak saya kata buh kunyit...


Return to “Tekukur”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests