MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Malay version of Dove section
angah
Flying Bird
Posts: 74
Joined: Mon Apr 06, 2009 7:12 am
Location: L1/3-5 JALAN DESA BATU CAVES,
1/1 DESA BATU CAVES,
68100 BATU CAVES SELANGOR

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby angah » Fri Jun 19, 2009 3:09 pm

bukan ape bro mie........kasihan pada ahli2 yang baru nak joint mbf ni...dierang dok tanye2 tapi xde yang komen...bukan nak tunjuk pandai tapi nak menolong je ape yang tahu.....ilmu x penuh didade lagi hha :lol:

angah
Flying Bird
Posts: 74
Joined: Mon Apr 06, 2009 7:12 am
Location: L1/3-5 JALAN DESA BATU CAVES,
1/1 DESA BATU CAVES,
68100 BATU CAVES SELANGOR

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby angah » Sat Jun 20, 2009 2:49 am

artikel dari abanglong sj yang terdahulu bagi tatapan kengkawan yang baru joint mbf

1)penyambut tu adalah yg berwarna putih panjang sampai ke warna putih di hujung ekor tu.kalau kita tengok dari bulu putih
punggung dia tu akan ada mcm sehelai batang putih nk menghala ke belakang .bulu putih tu nk sebatang saja.
2)pastu bulu belat ni adalah bulu yg tepi kepak dia tu seolag-olah mcm huruf C.tak mau yg tajam lambat jadi.yg jenis sisik kepak bulat ni cepat jd
3)dada pulak cuba kita tengok dada itik nila.mcm tu la kita nk bandingkan memilih dada terkukur.tahan berlaga kalau jenis bentuk dia mcm itik nila tu.
4)bulu kekabu tu pulak adalah bulu putih yg menutupi punggung burung tekukur tu.tak mau berserabut x tentu hala.nk kemas dan cantik je mcm di seterika tidak berserabut berjuntai-juntai bulu tu.kalau flat rapat ke atas ekor tu burung tak banyak perangai.
5)ekor kura tu kalau kita tengok manik yg di atas sekali di leher tu.yakni bermula dari atas kepala sekali tu.tak mau ada ekor kura bg guk 1.kalau boleh tak mau bentuk mcm V dkt manik tu.biar strait je bentuk kat manik ats kepala tu.
6)telinga nipis ni seolah2 kita buleh nampak lubang telinga dia.dan bulu telinga tu nipis je.kalau kita tengok dari belakang nampak bulu telinga tu mcm mengembang keluar sikit.tu brung ok.tak mau bulu telinga rapat tutup terus telinga tu.telinga tbai ni lambt bunyi.burung hutan dekat dia baru nk bunyi.sbb bh bunyi jauh dia kurang dngar.

FeiMau
Flying Bird
Posts: 99
Joined: Tue Feb 03, 2009 4:06 am

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby FeiMau » Sun Jun 21, 2009 10:41 am

ha bro....burung misteri aritu ape cite dah meletup lm....dasyat la bro tangkap burung tu.kalau saye kne macam tu x repet dah.......he he :mrgreen:[/quote]

Burung misteri ari tu meletup dah...tak sampai sebulan saya dah turunkan di laman...sekarang dah bunuh puluh ekor BH...sejarah saya jinakkan BH terpantas dan bunuh paling cepat di laman...purata duduk di laman tak sampai seminit,kalau ada otai yg betul2 berani...gerenti turun...mana tahan bro,kena yg sora kasar dan asyik tembak BH...BH gerenti turun punya nak lawan...

User avatar
Irwan Fahmy
Moderator
Moderator
Posts: 5637
Joined: Sun Jun 01, 2008 7:31 pm
Location: Kangar, Perlis
Location: Kangar, Perlis Indera Kayangan/Alor Setar, Kedah Darulaman
Contact:

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby Irwan Fahmy » Mon Jun 22, 2009 8:35 am

Powerla FeiMau... Tak sia2 kena gangguan hari tu.. Upload gambar dia kami nak tengok rupa dia macamana.. :wink:

angah
Flying Bird
Posts: 74
Joined: Mon Apr 06, 2009 7:12 am
Location: L1/3-5 JALAN DESA BATU CAVES,
1/1 DESA BATU CAVES,
68100 BATU CAVES SELANGOR

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby angah » Mon Jun 22, 2009 9:17 am

ha betul tu bro femau....... 8) uplod la gambar bleh gak tengok macamne rupeye burung tu....
kalau bleh video gi mikat skali pn ok gak hehe.. :lol: ...memang rezeki la bro dapat burung hebat.... 8)

User avatar
Irwan Fahmy
Moderator
Moderator
Posts: 5637
Joined: Sun Jun 01, 2008 7:31 pm
Location: Kangar, Perlis
Location: Kangar, Perlis Indera Kayangan/Alor Setar, Kedah Darulaman
Contact:

Re: MEMILIH TERKUKUR UNTUK DIJADIKAN PIKAT

Postby Irwan Fahmy » Mon Jun 22, 2009 12:02 pm

Betul tu.. Susah payah nak dapat.. Berbaloi dapat.. Saja rezeki bro FeiMau la ni.. :)


Return to “Tekukur”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest