burung hutan

Malay version of Dove section
User avatar
nicotyne79
Wise Owl
Posts: 556
Joined: Thu Oct 11, 2007 6:46 am

Re: burung hutan

Postby nicotyne79 » Thu Mar 05, 2009 6:19 am

jessejames wrote:sorry bro,kurang faham tentang pakai q sama main takal?apa tu?bolih jelaskan,terime kasih


jj...... sedikit penerangan....
harap dapat membantu............

pakai Q tu maksudnya guna galah ( boleh laras) untuk sangkut jebak kat atas pokok........
kebiasaan orang main merbok memang guna Q atau galah pemboleh laras tu............

Guna Takal maksudnya guna tali yang digantung di atas dahan pokok.......
tali pula diikat pada jebak dan ditarik naik ke dahan pokok...........

kalau salah harap tolong membantu................. :mrgreen:

jessejames
Wise Owl
Posts: 715
Joined: Mon May 05, 2008 1:01 pm
Location: kuala lumpur

Re: burung hutan

Postby jessejames » Fri Mar 06, 2009 10:32 am

seladangjati wrote:hi jj
long time no see ?
mikat ka ?
mikat bh x pe jgn mikat bb(burng bandar) :lol:


Ok ada tak kemana.Pikat takde yg bolih pakai bang,naik letih aku pindah laman satu hal masuk jebak hal lain,
baik main burung bandar,takde semak samun,duri le,pacat la,pikat paki burung cap agong..kah..kah,jumapa lagi sj,take care.
Regards,
jessejames.

jessejames
Wise Owl
Posts: 715
Joined: Mon May 05, 2008 1:01 pm
Location: kuala lumpur

Re: burung hutan

Postby jessejames » Fri Mar 06, 2009 10:38 am

nicotyne79 wrote:
jessejames wrote:sorry bro,kurang faham tentang pakai q sama main takal?apa tu?bolih jelaskan,terime kasih


jj...... sedikit penerangan....
harap dapat membantu............

pakai Q tu maksudnya guna galah ( boleh laras) untuk sangkut jebak kat atas pokok........
kebiasaan orang main merbok memang guna Q atau galah pemboleh laras tu............

Guna Takal maksudnya guna tali yang digantung di atas dahan pokok.......
tali pula diikat pada jebak dan ditarik naik ke dahan pokok...........

kalau salah harap tolong membantu................. :mrgreen:


Bro kita sudah salah topik,tapi sekali sekala sesat tak ngapa.Jebak lilin ni pakai jebak jambul pun bolih,kadang jebak serindit pun bolih,tak payah galah dan tak payah tali,gantung pada dahan pokok kira atas kepala ajer.Potok satu dahan yg bercabang utk gantung jebak,brg lilin ni jenis laga;kalau merbah daun pula jebak sama pun bolih tapi pasal dia main kat atas dia org main tali tarik keatas.Jgn main Q lagi(buluh yg sambung2 tu kan)macam org asli pegi menyumpit..kah..kah.orait bro,jumpa lagi.
Regards,
jessejames.

User avatar
ijoy
Talking Birds
Posts: 207
Joined: Thu Oct 23, 2008 9:33 am
Location: bukit jambul,Penang
Contact:

Re: burung hutan

Postby ijoy » Tue Mar 10, 2009 1:41 am

ijoy wrote:jj..tempat ko main jebak ke?.. :wink:
konsep dia pakai Q mcm merbuk atau sana famous main takal? 8) :?:


jj,

kalul pakai Q..pakai galah@tiang...mcm kaki merbuk byk pakai tu...
yg takal..jebak gantung ngan tali pastu tarik naik atas pokok.... :mrgreen:
hikhik...clear kot?.. :mrgreen:
RANTAU]

jessejames
Wise Owl
Posts: 715
Joined: Mon May 05, 2008 1:01 pm
Location: kuala lumpur

Re: burung hutan

Postby jessejames » Tue Mar 10, 2009 3:18 am

ijoy wrote:
ijoy wrote:jj..tempat ko main jebak ke?.. :wink:
konsep dia pakai Q mcm merbuk atau sana famous main takal? 8) :?:


jj,

kalul pakai Q..pakai galah@tiang...mcm kaki merbuk byk pakai tu...
yg takal..jebak gantung ngan tali pastu tarik naik atas pokok.... :mrgreen:
hikhik...clear kot?.. :mrgreen:


Ah betul la tu,kalau tangkap merbah daun,kalau lilin jebak gantung rendah ajer,tak payah takal atau tali,gantung peda dahan anak pokok pun bolih.OOi! salah topik kita ni,nanti kena marah.orait selamat memikat.
Regards,
jessejames.

User avatar
nicotyne79
Wise Owl
Posts: 556
Joined: Thu Oct 11, 2007 6:46 am

Re: burung hutan

Postby nicotyne79 » Tue Mar 17, 2009 7:07 am

jessejames wrote: Ah betul la tu,kalau tangkap merbah daun,kalau lilin jebak gantung rendah ajer,tak payah takal atau tali,gantung peda dahan anak pokok pun bolih.OOi! salah topik kita ni,nanti kena marah.orait selamat memikat.


jj
order lilin sekor................. :mrgreen: :lol:
banyak ka koleksi...... ?


Return to “Tekukur”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests