Fantail

Pigeon is one of the bird that many people like to keep. Many of them especially the fancy pigeon and racing pigeon have lots of fan all around the world.
User avatar
ospe03
Wise Owl
Posts: 817
Joined: Fri Jun 06, 2008 3:13 am
Location: Secret
Location: Selangor
Contact:

Fantail

Postby ospe03 » Tue Nov 03, 2009 12:24 pm

Hi... saya masih baru berjinak2 nak memelihara merpati

Sekarang ni saya ade sepasang Indian Fantail. Burung nye jinak, boleh terbang tapi lebih suke jalan2 atas lantai.
Ni gambarnya..

Image

Image

Saya nak mintak nasihat macam mana nak biakkan burung ni... setakat baru sekali jee bertelur..tapi telur nye pecah :( :(

User avatar
rooney85
Flying Bird
Posts: 95
Joined: Tue Aug 11, 2009 5:15 pm
Location: Alor Setar
Location: Alor Stuck
Contact:

Re: Fantail

Postby rooney85 » Wed Nov 04, 2009 1:14 am

brung jnis ni mmg jink..xprlu handfeed pn nk bg die jinak.. :lol: knpem main tepi kaki je kalu lps..
ospe try upload gbr nestbox die...kt rumah sye,sye buat bg tggi n besar sket sbb xnk telur jatuh...tp dun wurry,mrpati cpt biak..bg je dedak ayam telur...konpem mnjadi.. :lol:

User avatar
ospe03
Wise Owl
Posts: 817
Joined: Fri Jun 06, 2008 3:13 am
Location: Secret
Location: Selangor
Contact:

Re: Fantail

Postby ospe03 » Wed Nov 04, 2009 1:39 am

Kotak sarang merpati saya modified daripada budgienye nestbox.. Yang jantan suke duduk dlm nestbox tu pastu bunyi2.. yang betina kurang layan nestbox tu

Sebelum ni betina tu pernah bertelur sekali... tapi sbb kan takde sarang, dua2 telur tu pecah. nanti malam saya letak gambar...

User avatar
Irwan Fahmy
Moderator
Moderator
Posts: 5637
Joined: Sun Jun 01, 2008 7:31 pm
Location: Kangar, Perlis
Location: Kangar, Perlis Indera Kayangan/Alor Setar, Kedah Darulaman
Contact:

Re: Fantail

Postby Irwan Fahmy » Wed Nov 04, 2009 4:36 am

Cantik ospe.. Putih gebu.. :)

User avatar
ospe03
Wise Owl
Posts: 817
Joined: Fri Jun 06, 2008 3:13 am
Location: Secret
Location: Selangor
Contact:

Re: Fantail

Postby ospe03 » Wed Nov 04, 2009 12:48 pm

Hari saya amik gambar nestbox nak tunjuk laa kat forum ni.. Cek2 tengok dah ade sebiji telur tadi... Happy nye.. Cepat betul dia telur.

Image

Image

Image

Ini laa nestbox merpati saya.. asal nya nestbox budgie.. tapi saya dah buka dinding tu sebelah depan dan paku satu kayu barrier bagi nak elak telur ni jatuh.

Nak tanya ni telur tu jantan dan betina akan eramkan ker.. atau yg betina jee eram kan... Tadi nampak dua2 ekor burung tu tido di luar.. taK tido dlm sarang.

User avatar
rooney85
Flying Bird
Posts: 95
Joined: Tue Aug 11, 2009 5:15 pm
Location: Alor Setar
Location: Alor Stuck
Contact:

Re: Fantail

Postby rooney85 » Wed Nov 04, 2009 1:35 pm

2 2 akn eramkan...gilir2..nt kalu bleh buang la kayu bhagian ats tu..memudahkn die nk msuk n gerak..takut die xslesa je nt tym mngeram.. :D


Return to “Pigeon”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest