salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Discuss anything regarding them here...

Moderator: ngcheehui

wak di
Hatchling
Posts: 13
Joined: Mon May 27, 2013 11:24 am
Location: Kampung paya port dickson

salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby wak di » Fri Jul 12, 2013 5:54 am

Saya ade masalah sikit tentang zebra finch saya,ade 12 ekor semuanya....sangkar luas sikit saya wat kan sarang dalam 10 biji....masalah nye ialah dalam 10 biji sarang tu dah 6 sarang finch ni bertelur..masalahnya finch ni suka sangat bertelur tapi susah nak mengeram...ade sebijik sarang je finch tengah mengeram tapi yg lain dia tinggalkan...pagi tadi dia bertelur lagi kat sarang lain pulak...(zebra finch jantan ade sekor,betina zebra ade 5,colour putih ade 6 ekor)...mintak tolong otai2 sekalian kesian saya tengok telor yang di tingalkan tu takut rosak...banyak tu 1 sarang dalam 5 bijik telor.

User avatar
zahari
Moderator
Moderator
Posts: 1449
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:39 pm
Location: Sik, Kedah/Shah Alam,Sel.
Contact:

Re: salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby zahari » Sat Jul 13, 2013 11:48 pm

Cuba dapatkan bangalese finch, biasanya burung ni dijadikan ibu tumpang utk eramkan telur finch yang mcm situasi tuan. Atau cuba asingkan kepada single cage urk 1 pair.
ImageImage

wak di
Hatchling
Posts: 13
Joined: Mon May 27, 2013 11:24 am
Location: Kampung paya port dickson

Re: salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby wak di » Fri Jul 26, 2013 9:37 am

zahari wrote:Cuba dapatkan bangalese finch, biasanya burung ni dijadikan ibu tumpang utk eramkan telur finch yang mcm situasi tuan. Atau cuba asingkan kepada single cage urk 1 pair.


terima kasih banyak.info yang berguna...nak kena cari bangalese finch ni...

studmuffin
Talking Birds
Posts: 121
Joined: Sat Sep 15, 2012 2:07 am
Location: Klang Valley

Re: salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby studmuffin » Sat Jul 27, 2013 1:45 pm

boleh cuba kat macau, bandar tasik selatan.

saya ada seekor mj yang suka tolong mengeram telur zebra finch bila ibubapa sibuk makan :mrgreen:

padlock
Hatchling
Posts: 12
Joined: Mon May 10, 2010 4:47 am
Location: perlis

Re: salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby padlock » Thu Aug 01, 2013 3:45 am

utk biak zf elok biak dlm breeding cage (saiz 2 kaki)bukannya dlm aviary sebab:
1. zf tidak akan mengeram bila diganggu,dlm kes ni ia diganggu oleh zf yg lain.
2. anak2 zf yg kemudian akan di kacau oleh anak2 zf yg lebih besar sampai stress dan mati.

pak_dark
Egg
Posts: 4
Joined: Tue Dec 10, 2013 6:49 am
Location: Kulim

Re: salam..mintak pandangan dari otai zebra finch

Postby pak_dark » Tue Dec 10, 2013 6:54 am

sapa ada sepasang ZF utk di jual.
PM aku.


Return to “Zebra Finches”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests