kenapa lovebird gaduh

A lovebird is one of nine species of the genus Agapornis (Greek: αγάπη agape 'love'; όρνις ornis 'bird'). They are a social and affectionate small parrot. Eight species are native to the African continent, and the grey-headed lovebird is native to Madagascar. Their name comes from the parrots' strong, monogamous pair bonding and the long periods which paired birds spend sitting together.
ihsnumunshi
Flying Bird
Posts: 91
Joined: Sat Dec 24, 2011 4:23 pm
Location: taman bukit dahlia, pasir gudang, johor

kenapa lovebird gaduh

Postby ihsnumunshi » Sat Dec 24, 2011 4:39 pm

saya mempunyai masalah,,,,baru beli LB lain jenis...bile campurkan dlm satu sangkar dia gaduh.....plz jawab...ade solution tak...

User avatar
YOKE CHIN
Wise Owl
Posts: 1032
Joined: Fri May 08, 2009 1:22 am
Location: Selangor
Location: Kuala Lumpur
Contact:

Re: kenapa lovebird gaduh

Postby YOKE CHIN » Tue Dec 27, 2011 1:12 am

Hi,
ihsnumunshi wrote:saya mempunyai masalah,,,,baru beli LB lain jenis...bile campurkan dlm satu sangkar dia gaduh.....plz jawab...ade solution tak...

Saya rasa lain jenis LB kadang2 tidak boleh dicampurkan bersama, mungkin sbb lain karakter / perangai. Kalau gaduh teruk boleh lawan sampai cedera parah. kalau begitu kena asingkan di sangkar lain. Apakah jenis LB yang kamu campurkan? Boleh upload gambar? Share2 :)
Owner of
2 tamed lovebirds, 2 tamed cockatiels, a tamed budgie & a tamed pineapple gcc

ImageImageImageImage

ihsnumunshi
Flying Bird
Posts: 91
Joined: Sat Dec 24, 2011 4:23 pm
Location: taman bukit dahlia, pasir gudang, johor

Re: kenapa lovebird gaduh

Postby ihsnumunshi » Fri Dec 30, 2011 4:18 pm

dah jual pown....lb tu sepasang warna kelabu n lagi sepasang warna hijau n kuning tp mata dia takde putih pown....lb yg kelabu tu dah jual tp ganti lb yang sama color...tp masih tetap gaduh....

musykil gak....lb saya seko ni dia suka dok dalam nestbox dia....tp tengok nestbox dia takde telur pon...mmm....dia sakit ke???

then lagi satu....biler dia dok tenggek dia tu macam beresin or batuk lak.....tajot sangat terjadi kat lb saya tu...dia kene seleseme ke....tp takde pon cecair kat idung dia....dia punya nafas pon laju....kadang2 menggigil....dia sakit ker???tp bunyik dia bising.....ade ubat ker???

User avatar
YOKE CHIN
Wise Owl
Posts: 1032
Joined: Fri May 08, 2009 1:22 am
Location: Selangor
Location: Kuala Lumpur
Contact:

Re: kenapa lovebird gaduh

Postby YOKE CHIN » Sat Dec 31, 2011 2:10 am

Pendapat sikit saya...

Semua jenis burung2 memang ada karakter / perangai nya sendiri.
Biasanya, kalau lovebird gaduh memang tidak serasi / tak “ngam” dan banyak kali jenis lb kena ambil masa utk menyesuaikan sesama sendiri di satu tempat mahupun jumlahnya dua ekor atau lebih.

Memang jenis LB memang suka duduk nestbox, itupun salah satu perangai mereka & kalau dekat habitat liar pun mereka biasanya akan duduk di dlm lubang pokok...tak semestinya ada telur atau sakit.

Mengenai kesihatan burung yang saudara ceritakan itu, bukan selsema mungkin sebab2 lain & itu kena tanya ‘Vet’ burung utk mendapatkan nasihat dan ubatnya.
Owner of
2 tamed lovebirds, 2 tamed cockatiels, a tamed budgie & a tamed pineapple gcc

ImageImageImageImage

ihsnumunshi
Flying Bird
Posts: 91
Joined: Sat Dec 24, 2011 4:23 pm
Location: taman bukit dahlia, pasir gudang, johor

Re: kenapa lovebird gaduh

Postby ihsnumunshi » Sat Dec 31, 2011 10:49 am

thanks....bnyak information berguna kat sini....=) tadi jalan2 kat area taman daya n johor jaya....cari burung pulling gajah n stok ubat....ade kedai ni kat johor jaya banyak ubat burung ....ade peruntukan nnt nk beli kat situ jer....


Return to “Lovebird”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest