Istilah² serta Loghat / Lorat

Section in Malays language for discussing about the merbok pikat...
User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby KEDAHmaju » Thu Oct 23, 2008 3:08 am

Mari la kawan2 semua kita berkongsi istilah2 yg diguna pakai di tempat2 saudara, berkenaan bahasa hari negeri masing2 dan jugak istilah2 bagi burung..

Happy Foruming.. :mrgreen: :wink:

User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Re: Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby KEDAHmaju » Thu Oct 23, 2008 3:10 am

Loghat = dialek, lorat, istilah..
bermaksud sesuatu bahasa yg diguna pakai dlm kehidupan seharian

Denak = pikat, pemujuk, penjinak, pemanggil
sesuatu binatang yg digunakkan untuk memanggil atau menangkap bintang yg liar atau terlepas..

jessejames
Wise Owl
Posts: 715
Joined: Mon May 05, 2008 1:01 pm
Location: kuala lumpur

Re: Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby jessejames » Thu Oct 23, 2008 3:50 am

KEDAHmaju wrote:Loghat = dialek, lorat, istilah..
bermaksud sesuatu bahasa yg diguna pakai dlm kehidupan seharian

Denak = pikat, pemujuk, penjinak, pemanggil
sesuatu binatang yg digunakkan untuk memanggil atau menangkap bintang yg liar atau terlepas..


Itu aje,?aku ingat kau nak pos satu kajang,takpa la,lusa hali busat kau,jangan masa nikah tu bakal org rumah kau sampai tersasul panggil dia denak sudah,padah!
Regards,
jessejames.

User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Re: Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby KEDAHmaju » Thu Oct 23, 2008 3:58 am

:lol: hahaha
aku sudah nikah la bro jj, cuma belum kenduri..

aku kasi expose sikit dunia kahwin aka nikah nih yer..?

khutbah aka ijab qabul aka nikah-
smua nih mesti dilakukkan dengan beberapa perkara, ada bakal suami, bakal isteri, ada wali (penjaga mutlak bakal isteri), dua orang saksi, n last akad.. akah nih la yg dimaksudkan nikah!

bilah dah dua orang saksi kata "SAH!" maka, kalo masa tuh jugak kau nak menderak pun dah buleh.. :lol: :oops:

User avatar
KEDAHmaju
Moderator
Moderator
Posts: 1161
Joined: Tue Mar 18, 2008 9:34 am
Location: KEDAH
Location: alor setar, kedah darul aman, malaysia
Contact:

Re: Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby KEDAHmaju » Thu Oct 23, 2008 4:01 am

Pulun = bersungguh-sungguh melakukkan sesuatu..
contoh ayat:
"kamu kalau belajar, biar pulun.."
"pulun kedah pulun.." :mrgreen:

jessejames
Wise Owl
Posts: 715
Joined: Mon May 05, 2008 1:01 pm
Location: kuala lumpur

Re: Istilah² serta Loghat / Lorat

Postby jessejames » Thu Oct 23, 2008 8:54 am

KEDAHmaju wrote:Pulun = bersungguh-sungguh melakukkan sesuatu..
contoh ayat:
"kamu kalau belajar, biar pulun.."
"pulun kedah pulun.." :mrgreen:


Aduhai KM,kalau nak bagi lorat tu jangan la secara ansuran,kau ingat ni courts mammoth ke,?bagi la semua sekali,huh! dah kau pikir habis2 dan poskan kat sini,tak payah hari ini,esok lusa tulat minggu depan,bulan depan pun bolih.Kau jaga diri baik2 dlm 2,3 hari ni pasal nak bersanding,aku keris tak ada,parang sarung ada,cermin mata hitam dah beli ala blues brothers punya,?kira semua dah siap la.
Regards,
jessejames.


Return to “Merbok Pikat”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest